Serviciile de sprijin educațional
Profesorul itinerant și de sprijin este cadrul didactic de specialitate care recunoaște și promovează incluziunea educațională, oferă consiliere specializată cadrelor didactice și conducerii unităților de învățământ în ceea ce privește integrarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES.
Activitatea profesorului itinerant si de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învățare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă/cabinet și/sau în camerele-resursă dedicate acestei activități, puse la dispoziția profesorului itinerant și de sprijin și dotate corespunzător de către unitatea de învățământ integratoare.
Numărul de ore, disciplinele de învățământ, spațiul în care se desfășoară activitățile (sala de grupa/clasa/camera-resursă), precum și alte aspecte care privesc organizarea activității profesorului itinerant și de sprijin sunt stabilite de comun acord, prin consultarea cu echipa multidisciplinară și în funcție de nivelul de sprijin educațional de care beneficiază fiecare antepreșcolar/preșcolar/elev cu CES.
Activitatea directa cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, în săli multifuncționale/centre de resurse din unitatea de învățământ, camere-resursa se desfășoară atât în timpul activităților didactice, în paralel cu orele de curs, cât și în afara orelor de curs.
Categoriile de antepreșcolari/preșcolari/elevi care beneficiază de serviciile educaționale de sprijin sunt:
a) antepreșcolarii/preșcolarii /elevii încadrați în sprijin special de nivel I — bazal;
b) antepreșcolarii/preșcolarii /elevii încadrați în sprijin special de nivel II — suplimentar;
c) antepreșcolarii/preșcolarii /elevii încadrați în sprijin special de nivel III — intensiv.
Activitatea profesorului itinerant si de sprijin se desfășoară în conformitate cu normele deontologice
ale profesiei didactice.
Atribuții:
În conformitate cu OME nr. 5701 din 31 iulie 2024, pentru aprobarea REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A CENTRELOR JUDEȚENE/AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI DE RESURSE ȘI ASISTENȚĂ EDUCAȚIONALĂ:
ART. 25
(10) Profesorul itinerant și de sprijin are următoarele atribuții generale:
a) realizează evaluarea inițiala a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES în vederea identificării nevoilor lor de învățare, sociale și emoționale prin aplicarea de probe/teste docimologice/observarea sistematica a comportamentului;
b) sprijină cadrele didactice în evaluarea inițiala a pre achizițiilor școlarizării (scris-citit și socotit), și/sau a competențelor dobândite anterior de preșcolari/ elevi, în parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
c) elaborează, revizuiește periodic și aplica planuri de servicii educaționale și de intervenție personalizate, incluzând activități de stimulare, compensare, recuperare și consolidare a competențelor preșcolarilor/ elevilor cu CES, pe baza adaptării curriculare, în parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare, în calitate de responsabil de caz/ împreuna cu responsabilul de caz numit de instituția de învățământ;
d) informează cadrele didactice care predau la grupele/clasele unde sunt integrați antepreșcolari/ preșcolari/elevi cu CES despre particularitățile diagnosticului (deficienta/afectare si/sau dizabilitate sau diagnosticul de tulburare specifica de învățare) și a recomandărilor/ nevoilor generale de adaptare a mediului fizic, a climatului și activităților didactice în beneficiul antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor cu CES;
e) sprijină cadrele didactice în proiectarea și adaptarea activităților/lecțiilor, inclusiv a sarcinilor de lucru la grupa/clasa sau acasă, la particularitățile/ nevoile antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES;
f) oferă suport și sprijin specific pentru antepreșcolarii/preșcolarii/ elevii cu CES, în timpul activităților/ lecțiilor de predare-învățare-evaluare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupa/clasa;
g) în parteneriat cu cadrele didactice de la grupa/clasa realizează managementul grupei/clasei în timpul lecțiilor și al activităților extrașcolare;
h) stabilește, menține și încurajează respectarea anumitor norme/ reguli de comportament pentru antepreșcolarii/preșcolarii/ elevii cu CES în mediul școlar, în favoarea participării și instruirii tuturor antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor;
i) proiectează și desfășoară activități/lecții organizate individual sau în grupe mici de antepreșcolari/preșcolari/ elevi de stimulare, compensare, recuperare și consolidare a competențelor antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES;
j) realizează, identifica și/sau selectează instrumente și materiale didactice adaptate particularităților/ nevoilor antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES;
k) sprijină antepreșcolarii/preșcolarii/ elevii cu CES sa-și dezvolte abilitați sociale și emoționale, inclusiv prin încurajarea și facilitarea interacțiunilor cu ceilalți antepreșcolari/preșcolari/elevi;
l) în colaborare cu profesorul-consilier școlar, sprijină antepreșcolarii/preșcolarii/ elevii cu CES sa dezvolte strategii de auto-reglare a comportamentelor dezadaptative cauzate de sub/supra-stimulare, interacțiuni sociale nefuncționale și tulburări specifice de învățare;
m) monitorizează progresul antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES în ceea ce privește prezența, interesul/motivația pentru învățare, implicarea în rezolvarea sarcinilor de învățare, atitudinile/comportamentele fața de sine și de ceilalți, în parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
n) evaluează periodic progresul antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES în ceea ce privește rezultatele școlare, respectiv dezvoltarea cognitiva, sociala, fizica și emoționala a acestora, în parteneriat
cu cadrele didactice de la clasa;
o) sprijină cadrele didactice în evaluarea formativa și sumativa a antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor
cu CES; în cazul elevilor de gimnaziu/ liceu, profesorul itinerant și de sprijin centralizează și formulează concluzii pe baza rezultatelor evaluărilor pe discipline;
p) sprijină tranziția antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor de la un nivel de învățământ la altul;
q) oferă sprijin cadrelor didactice de la clasa în elaborarea materialelor compensatorii propuse spre aprobare pentru evaluarea naționala/examenul național de bacalaureat și asista, la propunerea Comisiei Județene, elevii cu CES la evaluarea naționala/examenul național de bacalaureat;
r) se informează permanent privind strategiile eficiente de sprijin a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor cu CES din literatura științifica, practicile colegilor;
s) participa la întâlnirile de lucru ale echipei multidisciplinare, la consiliile profesorale și la întâlnirile comisiei metodice;
t) completează fișe de evaluare inițiala / pe parcurs / finala, de evaluare a progresului;
u) sprijină și consiliază profesorul pentru învățământ preșcolar/ primar, profesorul pentru învățământ preșcolar/primar/diriginte în vederea completării Raportului psihopedagogic al antepreșcolarilor/ preșcolarilor / elevilor cu CES;
v) împreuna cu profesorii care predau discipline de studiu la care asigura sprijinul, realizează planuri individuale de învățare / adaptări curriculare;
w) colaborează la elaborarea de studii si cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
x) îndeplinește și alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.
(11) Profesorul itinerant și de sprijin are următoarele atribuții în relație cu echipa multidisciplinara:
a) colaborează cu ceilalți membri ai echipei multidisciplinare, respectiv: profesorii de la grupa/clasa, profesorul-consilier școlar, profesorul-psiholog, profesorul-psihopedagog, profesorul-logoped, mediatorul școlar, părintele și alți membri, daca este cazul, pentru identificarea, susținerea, monitorizarea și evaluarea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale;
b) participa la întâlnirile periodice ale echipei multidisciplinare, în cadrul cărora se discuta despre evoluția antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES în ceea ce privește dezvoltarea cognitiva, sociala, fizica și emoționala a acestora;
c) monitorizează aplicarea adaptărilor curriculare, în calitate de responsabil de caz/ împreuna cu responsabilul de caz numit de instituția de învățământ și cu ceilalți membri ai echipei multidisciplinare.
(12) Profesorul itinerant și de sprijin are următoarele atribuții în relație cu părinții:
a) informează periodic părinții/ reprezentanții legali ai antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES în ceea ce privește evoluția și dezvoltarea cognitiva, sociala, emoționala și fizica a acestora;
b) colaborează cu părinții/ reprezentanții legali în facilitarea procesului de adaptare și integrare a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES la mediul educațional;
c) consiliază periodic și sprijină părinții/ reprezentanții legali privind modul în care aceștia pot susține dezvoltarea cognitiva, fizica, sociala și emoționala a antepreșcolarilor/preșcolilor/ elevilor cu CES în afara școlii;
d) colaborează cu specialiști și profesorul pentru învățământ preșcolar/ primar, profesorul diriginte, profesorul-consilier școlar, profesorul-psiholog, profesorul-psihopedagog, profesorul-logoped, mediatorul școlar, în consilierea părinților antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES.
(13) Profesorul itinerant și de sprijin are următoarele atribuții în relație cu conducerea unității de învățământ:
a) identifica nevoile de adaptare a mediului fizic, a regulamentului și altor aspecte de organizare/funcționare a unității de învățământ școlar în vederea integrarii antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor cu CES;
b) propune, sprijină și monitorizează punerea în aplicare a masurilor necesare pentru adaptarea mediului, regulamentului și altor aspecte de organizarea/funcționarea a unității de învățământ în vederea integrării antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES;
c) solicita asigurarea spațiului necesar desfășurării în cele mai bune condiții a activității de sprijin (individuale/de grup) și asigurarea resurselor materiale pentru întreținerea și funcționarea în condiții optime a acestor spații dedicate activităților de sprijin.
(14) Profesorul itinerant și de sprijin are următoarele atribuții în relație cu CJRAE/CMBRAE:
a) participa la întâlnirile periodice organizate de CJRAE/CMBRAE în scopul intervizării intervențiilor realizate la nivelul școlii și familiei;
b) realizează raportul de activitate anual;
c) colaborează cu personalul din compartimentele CJRAE/CMBRAE, cu ceilalți profesori itineranți și de sprijin din rețeaua CJRAE/CMBRAE, cu profesorii-consilieri școlari din cabinetele de asistența psihopedagogica, cu profesorii-logopezi din cabinetele logopedice școlare, cu mediatorii școlari, cu CEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al unității de învățământ în care funcționează cabinetul/camera-resursa pentru suport educațional și psihopedagogic, cu instituții guvernamentale și non-guvernamentale cu atribuții similare, complementare sau conexe în domeniul educațional.
(15) Conducerea unităților de învățământ în care este normat un post de profesor itinerant și de sprijin are următoarele obligații:
a) asigura spațiul necesar desfășurării în cele mai bune condiții a activității de sprijin educațional;
b) asigura servicii de igienizare a cabinetelor de sprijin educațional;
c) asigură resursele materiale pentru întreținerea și funcționarea în condiții optime a cabinetelor de sprijin educațional.