În conformitate cu OME nr. 5701 din 31 iulie 2024, pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională*
Art. 21
(8) Personalul didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri școlari, profesori psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin) are următoarele atribuții:
a) dezvoltă și sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire și intervenție care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învățare pentru dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și facilitarea adaptării și incluziunii fiecărui copil/elev;
b) elaborează resurse educaționale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfășurarea activităților didactice;
c) oferă informare, consiliere școlară și psihologică, documentare şi îndrumare pentru antepreșcolari/preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
d) asigură suport specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
e) realizează investigarea /evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
f) inițiază și coordonează programe de consiliere și orientare a carierei beneficiarilor direcți ai educației din unităţile de învăţământ;
g) desfășoară activități de evaluare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare și de corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
h) asigură servicii de consiliere școlară și psihologică, logopedică și de sprijin educațional, cursuri pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educație parentală;
i) realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi și a profesorilor itineranți și de sprijin, situațiilor de abandon şcolar și a altor situații de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
j) recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu intră în atribuțiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie și alte categorii de specialiști/instituții, în funcție de problematică;
k) sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice școlare și din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
l) colaborează cu profesorii-consilieri școlari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranți și de sprijin, cu mediatorii școlari și alți specialiști din cadrul CJRAE/CMBRAE și din camerele-resursă din unitățile de învățământ preuniversitar, în funcție problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
m) asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică și de sprijin educațional pentru copiii cu CES, în funcție de nivelul de sprijin, la solicitarea unităților de învățământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier școlar, profesor-logoped și profesor itinerant și de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
n) sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter și transdisciplinare;
o) participă la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
p) elaborează și implementează proiecte, programe, parteneriate educaționale specifice;
q) elaborează și implementează proiecte cu finanțare internă/externă;
r) îndeplinește și alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;
s) profesorul-psiholog asigură, potrivit competențelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenția psihologică educațională specifică măsurilor de prevenire terțiară (specifică elevilor care au fost afectați de factori cu impact traumatogen precum violența, infracționalitatea, divorțul/ decesul părinților, instituționalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viața), consultanță de specialitate, precum și suport metodologic specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.